Baanbrekendinbedrijf

Incompany trainingen

Baanbrekendinbedrijf
  • Home
  • Incompany
  • Aanpak
  • Testcentrum
    • Roos van Leary
    • DISC-test
    • Kunnen en Willen
    • Organisatiescan
    • Organisatietevredenheid
    • Waar wil ik werken
  • Referenties
  • Blog
  • Contact
  • Over Gerjan

Communiceren is een koud kunstje?!

Home / Geen categorie / Communiceren is een koud kunstje?!

Communiceren is een koud kunstje?!

Posted on
21 november 2017
by Gerjan Apeldoorn

Het ijsbergmodel van McClelland

David McClelland laat aan de hand van een ijsberg zien hoe gedragsverandering gerealiseerd kan worden. Boven de waterlijn bevindt zich het topje van de ijsberg. Dit vergelijkt McClelland met het zichtbare gedrag en kennis van mensen. Het grootste gedeelte van de ijsberg bevindt zich onder de waterlijn. Hier bevinden zich de onbewuste en onzichtbare overtuigingen, normen en waarden, eigenschappen en motieven van mensen.

De componenten onder de waterlijn van het ijsbergmodel van McClelland, zoals overtuigingen, hebben invloed op het zichtbare gedrag en kennis. Ze kunnen versterkend of blokkerend werken. Voor het realiseren van gedragsverandering is het daarom van belang om ook onder de waterlijn te kijken.

De onzichtbare componenten

Overtuigingen: overtuigingen zijn opvattingen over jezelf, situaties en mensen. Een voorbeeld is: ‘Dit gaat mij nooit lukken’ of ‘Dat ga ik nooit doen’. Deze overtuigingen kunnen je persoonlijke ontwikkeling blokkeren. Verdiepingsvragen die gesteld kunnen worden zijn: wat maakt dat je zo denkt? Wat levert het op om zo te denken? Wat maakt dat je die overtuiging niet los wil laten?

Normen en waarden: gaan over wat mensen goed of fout vinden. Een voorbeeld kan zijn dat iemand geen hulp vraagt omdat zijn achterliggende norm is dat hij/zij geen mensen wilt lastig vallen. Ook deze componenten hebben een sterke invloed op het gedrag. Verdiepingsvragen zijn: vind jij dit gepast? Wat vind jij belangrijk? Hoe wil jezelf behandeld worden?

Eigenschappen: dit zijn je persoonlijke kenmerken en competenties. Wanneer iemand klantgericht moet handelen, zal dit voor een introvert iemand anders zijn dan voor een extrovert iemand. Verdiepingsvragen kunnen zijn: is dit een automatische reactie? Is dit een patroon bij jou?

Motieven: dit zijn de drijfveren waarom iemand iets wil doen. Motieven bepalen de richting van je gedrag. Het is de basis om iets wel of niet te doen. Verdiepingsvragen zijn: wat wil je echt? Waar ga je voor? Wat vind je belangrijk in je werk/leven?

Realiseren van gedragsverandering

Vaak ligt de focus van veranderingen van in organisaties op hetgene wat boven de waterlijn ligt. Het gedrag van werknemers moet veranderd worden. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen innovatiever en creatiever worden. Het ijsbergmodel van McClelland geeft aan dat voor gedragsverandering men zich ook moet richten op de componenten onder de waterlijn. Wanneer deze niet worden meegenomen zal de verandering niet effectief zijn.

Geen categorie

Geef een antwoord Reactie annuleren

You must be logged in to post a comment

Recente berichten

  • Mental coaching voor medewerkers en sporters?
  • Hoe zorg je ervoor dat de leraren niet van school (willen) veranderen? Het bedrijfsleven heeft het antwoord.
  • In 2018 je droom verwezenlijken? Begin eens met een kleine droom. Je zult jezelf verrassen met het resultaat!
  • Ontwikkelen van persoonlijke visie
  • Communiceren is een koud kunstje?!

Recente reacties

    Archieven

    • juli 2019
    • juli 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • maart 2017

    Categorieën

    • gedrag
    • Geen categorie
    • Oplossingsgericht werken

    Meta

    • Inloggen
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Categorieën

    • gedrag
    • Geen categorie
    • Oplossingsgericht werken
    © 2013 Company. All rights reserved