Het was weer zover en zo vlak voor de vakantie wil je je haar goed hebben. De gesprekken met Haki mijn kapper zijn iedere keer weer zeer leerzaam. In het vervolg wil ik die met een ieder delen.
Vandaag hadden wij het over feedback ontvangen. Feedback geven denken wij nog wel te kunnen maar feedback ontvangen is wat anders. Dat raakt ons soms diep en willen wij ons ‘verdedigen’ of verantwoorden. De persoon die de feedback geeft heeft in de meeste gevallen goede bedoelingen en vertelt hoe hij of zij iets heeft ervaren. Daar hoef jij het helemaal niet mee eens te zijn natuurlijk. Interessant om te weten hoe de ander aan dat inzicht komt en welke adviezen hij of zij kan geven. Laat alle informatie lekker tot je komen en bepaal op een later moment of je er iets mee wilt doen en zo ja wat. Als je na het ontvangen van de feedback meteen begint van ‘ja maar’ mis je een kans om echt te begrijpen wat de ander bedoelt te zeggen. Haki bedankt weer voor de interessante dialoog en tot de volgende keer.
Pas wanneer je leert te luisteren om te begrijpen in plaats van te luisteren om te reageren ontstaat er echt contact!
O ja, vergeet de gever van de feedback niet te bedanken, want je zou feedback een volgende keer niet willen missen.
Geef een antwoord
You must be logged in to post a comment